Gouden bergen

We kunnen er niet om heen. De krantenkoppen schreeuwen het uit. En in de supermarkt, op social media en in het openbaar vervoer is het het gesprek van de dag. Alles wordt duurder. Uitgerekend energie - dat tot voor kort gespreksonderwerp nummer 1 was - is het enige dat momenteel goedkoper wordt.

Het hoe en waarom laat ik graag aan specialisten over. Maar dat het ons allemaal raakt is duidelijk. En doordat alles duurder wordt, gaan mensen op zoek naar manieren om te bezuinigen. De een zet de verwarming een stuk lager en trekt een warme trui aan. De ander besluit om de barbecue binnenshuis aan te steken in de hoop het zo een beetje warmer te krijgen. Dat laatste is natuurlijk levensgevaarlijk. Maar goed, het schijnt regelmatig voor te komen dat de brandweer hiervoor moet uitrukken. In het meest gunstige geval kom je er goed vanaf met lichte benauwdheidsklachten. Het andere uiterste is dat je het een korte periode heel erg warm hebt en daarna op zoek kan naar een ander huis.

Het zal niemand verbazen dat ook bij letselschade geld een rol speelt. Kosten die je hebt moeten maken als gevolg van een ongeval zullen immers betaald moeten worden. Daarbij kan het gaan om schade aan je voertuig of je kleding. Maar ook als je medische of huishoudelijke hulp inschakelt, is dat helaas niet altijd kosteloos. Wanneer iemand anders verantwoordelijk is voor het ongeval, kun je deze kosten verhalen op deze aansprakelijke partij. Een belangenbehartiger kan je in dit traject bijstaan.

“Maar wat schuift zo’n letselschadezaak nou?” Deze vraag of eentje van soortgelijke strekking krijg ik regelmatig te horen. Vaak gevolgd door de opmerking: “En als je mij niet direct kan vertellen welk bedrag ik kan krijgen, dan bel ik wel iemand die dat wel kan.” En geloof me, er zijn genoeg belangenbehartigers in letselschadeland die je zonder blikken of blozen gouden bergen beloven - vaak tonnen hoog - om je dossier maar in behandeling te kunnen nemen. Of ze die belofte ook daadwerkelijk nakomen, is een tweede.

Natuurlijk begrijp ik maar al te goed dat je na een ongeval duidelijkheid wilt. En dat je kosten hebt moeten maken die je het liefst gisteren nog vergoed had gezien. Maar schade berekenen gaat niet zomaar. Dat is niet een Excel bestandje openen, een paar bedragen invoeren en dan onderaan de streep zo maar 1-2-3 een schadebedrag tevoorschijn toveren. Letselschade in kaart brengen is maatwerk. Simpel gezegd: de ene gebroken vinger is de andere niet. Want als jouw naam Jan Janssen is en je hebt een kantoorbaan, dan zijn de gevolgen en dus ook de kosten van die gebroken vinger compleet anders dan wanneer jouw naam Andre Rieu is.

Toch zie je ze steeds vaker verschijnen op de sites van belangenbehartigers: letselschadecalculators. Je vult wat algemene gegevens in zoals de datum van het ongeval, het soort letsel en je leeftijd en de site belooft je een overzicht van de te vorderen bedragen. Nou ja, ergens in de kleine lettertjes staat dan wel dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend. Maar goed, die had je niet gezien want je was veel te druk bezig met het invullen van al die persoonsgegevens.

Ik vermoed dat er trouwens maar weinig van deze calculators zijn die je daadwerkelijk een bedrag tonen nadat je alles hebt ingevuld. Ik durf het alleen niet met zekerheid te zeggen. Want om onderaan de streep te kunnen komen, moet je namelijk je contactgegevens achterlaten. En zover ben ik maar niet gegaan.

Maar je begrijpt: ik ben geen voorstander van dit soort berekeningstools. En ik ben ook niet snel onder de indruk van een site waarop uit alle hoeken en gaten wordt geschreeuwd dat je gegarandeerd bedrag X kan claimen. Maar ik weet ook dat er helaas genoeg mensen zijn die geen ervaring hebben op het gebied van letselschade. En er door dergelijke tools en garanties op vertrouwen dat de belangenbehartiger in kwestie wel zal weten waar hij of zij het over heeft.

Ik blijf het dan ook benadrukken: kijk in je zoektocht naar een belangenbehartiger goed rond. Vraag vrienden en familie naar ervaringen. En kijk goed of de belangenbehartiger aangesloten is bij het Nationaal Keurmerk Letselschade.

Overigens zijn wij er bij Brandmeester Letselschade niet alleen maar om gemaakte kosten te verhalen. We kijken ook goed naar wat je als slachtoffer nodig hebt naast financiële compensatie. Heb je hulp in het huishouden nodig? Blijft het ongeval maar door je hoofd malen en wil je graag ondersteuning om dit te kunnen verwerken? Ook daarin ondersteunen wij je. Samen gaan we met je op zoek naar de juiste hulp. Want ja, wij kijken graag voorbij al die gouden bergen. Omdat we weten dat het bij letselschade echt niet alleen maar gaat om het bedrag onderaan de streep.

Letselschade keurmerk (square)

Letselschade | NIVRE, letselschade, NKL, LSA

Waarom zou ik mijn zaak melden bij een letselschadebureau met een keurmerk?

Bij letselschade draait alles om vertrouwen. Je wilt een belangenbehartiger die jouw zaak zorgvuldig, professioneel en eerlijk afhandelt. Hier spelen keurmerken een sleutelrol: ze waarborgen dat een bureau voldoet aan hoge kwaliteits- en gedragsnormen. Recente jurisprudentie onderstreept dit belang. Zo besloot het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat verzekeraar Unigarant mocht weigeren samen te werken met een bureau dat niet voldeed aan deze normen. Meer verzekeraars hebben de samenwerking met dit letselschadebureau opgezegd vanwege een gebrek aan kwaliteit en integriteit. En helaas zijn er meer bureaus actief die geen kwaliteit leveren en onvoldoende oog hebben voor de belangen van het slachtoffer. Dit toont aan hoe belangrijk het is om jouw zaak onder te brengen bij een erkend letselschadebureau.

Lees meer
Gebroken been (square)

Letselschade | auto-ongeluk, letselschade, been

Een gebroken been na auto-ongeluk: hoe BrandMR je helpt!

Een auto-ongeluk kan je leven plotseling op zijn kop zetten. De schok, de pijn en de onzekerheid kunnen overweldigend zijn, vooral als je te maken krijgt met een gebroken been. Bij BrandMR Letselschade begrijpen we hoe ingrijpend deze situatie voor je is en zijn we er om je te helpen. Hier zijn de stappen die je moet nemen en hoe wij je kunnen ondersteunen.

Lees meer
Vakantie frustraties (square)

Letselschade | vakantie, werken

Vakantie frustraties

Het blijft een terugkerende frustratie: vakantie! 'Waar gaan jullie heen?', 'wat zijn jullie plannen?' of 'waar zijn jullie geweest?', 'wat hebben jullie gedaan?'.

Lees meer