Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Dan ben je hier op de goede pagina. Sommige vragen krijgen we vaker. Die beantwoorden we hieronder. En zit je vraag er niet tussen? Dan kun je altijd met ons bellen of chatten.

Over Brandmeester Letselschade

Al meer dan 75 jaar - eerst onder de naam Pals Letselschade - behartigen we de belangen van slachtoffers met letselschade. En zo hielpen we wel meer dan 75.000 mensen. Onze specialisten beschikken dan ook over meer dan voldoende ervaring om je te helpen.

De mensen achter Brandmeester Letselschade hebben een schat aan kennis en ervaring. Zo hebben ze de NIVRE-opleiding tot register-expert afgerond of zijn ze bezig met deze opleiding.

Brandmeester Letselschade bestaat onder deze naam nog niet zo lang. Maar haar voorganger Pals Letselschade wel. Hierdoor profiteren we van meer dan 75 jaar kennis en ervaring op het gebied van letselschade. In die tijd hebben we maar liefst meer dan 75.000 mensen geholpen.

Die hebben we zeker. Zo zijn we aangesloten bij het Nationaal Keurmerk Letselschade. Dit onafhankelijke kwaliteitslabel voor professionele dienstverleners in de letselschadebranche geeft aan dat onze dienstverlening voldoet aan alle vereiste kwaliteitseisen. Meer weten over dit keurmerk? Kijk dan hier.

Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Telefonisch zijn wij dagelijks van 08:30 tot 17:30 uur bereikbaar via 085 073 55 50. Maar je kunt ook een contactformulier invullen of een bericht achterlaten op onze chat.

Brandmeester heeft verschillende vestigingen door heel Nederland. Onze letselschadespecialisten werken vanuit Den Haag, Emmen en Maastricht. Er is dus altijd wel een letselschadespecialist bij jou in de buurt.

Brandmeester heeft kantoren door heel Nederland. Er is dus altijd wel een letselschadespecialist bij jou in de buurt.

Brandmeester heeft kantoren in Den Haag, Emmen en Maastricht. Bij een persoonlijk gesprek komen we bij voorkeur bij je thuis op bezoek. Zeker wanneer je letsel hebt opgelopen is het altijd fijn om in je eigen vertrouwde omgeving het gesprek aan te gaan. En we kunnen dan ook meteen je thuissituatie bekijken. Heb je bijvoorbeeld huishoudelijke hulp nodig? Of hulp bij het onderhoud van je tuin? Je hoeft dus niet bij ons op kantoor langs te komen. Maar als dit je voorkeur heeft, is het wel mogelijk.

Door onze jarenlange ervaring hebben wij natuurlijk ook ervaring in het werken met verzekeraars. Met een groot aantal verzekeraars hebben we werkafspraken gemaakt. Zo kunnen we geschillen in het letselschaderegelingsproces voorkomen of oplossen. En om het letselschadetraject niet onnodig lang te laten duren, hebben we ook afspraken gemaakt over het vergoeden van de buitengerechtelijke kosten van je belangenbehartiger. Verder hebben we de mogelijkheid om je zaak in te brengen in een zogenaamde bespreekregeling. Dit doen we als een verzekeraar niet tijdig reageert of de onderhandelingen vastlopen. Een contactpersoon van Brandmeester en een contactpersoon bij de verzekeraar worden dan naar voren gehaald om de problemen te bespreken. Op deze manier voorkomen we onnodige vertraging.

Natuurlijk doet Brandmeester er alles aan om je zo goed mogelijk te helpen en je belangen zo goed mogelijk te behartigen. Toch kan het voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent over onze dienstverlening. Lees in dat geval hier meer over onze klachtenregeling.

Over wie we kunnen helpen

Dagelijks komen we slachtoffers tegen die (ernstig) letsel oplopen na een verkeersongeval, een bedrijfsongeval of een medische fout. Maar ook wanneer je letsel oploopt doordat je struikelt over een uitstekende stoeptegel, doordat een hond je bijt of doordat je in een supermarkt ten val komt, kunnen we je bijstaan.

Brandmeester Letselschade behartigt de belangen van slachtoffers met letselschade. Dat doen we - eerder onder de naam Pals Letselschade - al zo'n 75 jaar waarbij we meer dan 75.000 mensen verder hebben geholpen. Als letselschadebureau kunnen we je bijstaan op juridisch, financieel en arbeidsrechtelijk gebied. Maar we kijken verder dan alleen het verhalen van je schade. Samen met jou brengen we in kaart wat de gevolgen zijn van het ongeval en op welk gebied je hulp kan gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan hulp in het huishouden of bij het onderhoud van je tuin. En wie zorgt er voor je kinderen of huisdieren op het moment dat je dat zelf (tijdelijk) niet kunt doen? Kortom, we nemen je zoveel mogelijk zorgen uit handen zodat jij je helemaal kan richten op het allerbelangrijkste: je herstel.

Je kunt Brandmeester Letselschade op elk moment inschakelen. Zelfs vlak na het ongeval. Dus je hoeft echt niet te wachten tot het moment dat je volledig hersteld bent. Ook als je al een belangenbehartiger hebt waar je niet helemaal tevreden over bent, kun je ons inschakelen om je zaak verder op te pakken.

Als er alleen sprake is van materiële schade, dan kan Brandmeester Letselschade je niet bijstaan. In dat geval adviseren we je contact op te nemen met je eigen verzekering of de verzekering van de tegenpartij.

Nee, je hebt geen advocaat nodig om je schade vergoed te krijgen. Het overgrote deel van de letselschadezaken wordt in overleg met de verzekeringsmaatschappij afgewikkeld zonder tussenkomst van de rechter. Moet er toch een procedure bij de rechtbank gestart worden? Dan schakelen we advocaten van Brandmeester in.

De meeste van onze letselschadespecialisten spreken naast Nederlands ook Engels. Is het voor jou niet mogelijk om je goed verstaanbaar te maken in het Nederlands of Engels? Dan zullen we een tolk inschakelen om je verder te ondersteunen.

Over betalen

Jazeker! Wanneer een andere partij aansprakelijk is voor de schade die je hebt geleden, kan Brandmeester je kosteloos bijstaan. De door ons gemaakte kosten worden dan namelijk vergoed door de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij. Weet je niet zeker of een andere partij aansprakelijk is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag.

Over je dossier

Je kunt vrijblijvend contact opnemen met het intaketeam van Brandmeester - 085 073 55 50 -om je situatie te bespreken. We kijken met je mee of iemand wellicht aansprakelijk gesteld kan worden voor het letsel dat je hebt opgelopen. Als dit mogelijk is, kunnen we optreden als jouw belangenbehartiger. We zullen de wederpartij dan aansprakelijk stellen, contact houden met de verzekering van de wederpartij en samen met jou je schade in kaart brengen. Zo kunnen we een passende schadevergoeding voor je regelen.

Onze letselschadespecialist beoordeelt tijdens een telefonisch intakegesprek gratis en vrijblijvend de haalbaarheid van je letselschadezaak. Om je schade vergoed te krijgen is het op de eerste plaats van belang om te beoordelen of een andere partij aansprakelijk is voor het ongeval. Bij een verkeersongeval is dit vaak al snel duidelijk. Maar bij een bedrijfsongeval kunnen er vragen ontstaan over de toedracht en de aansprakelijkheid. Wil je liever meteen een persoonlijk gesprek? Dan bezoeken we je graag thuis. Onze schadespecialist zal je dan vragen naar de omstandigheden rond het ongeval en de aard van het letsel dat je hebt opgelopen. Maar ook zal hij of zij ingaan op je persoonlijke situatie en je medische behandeling.

Krijgen we je zaak in behandeling? Dan gaan we daarna samen met jou uitgebreid informatie verzamelen. Ook gaan we de veroorzaker van je letselschade namens jou aansprakelijk stellen.

Als er voldoende informatie en bewijsstukken zijn verzameld over je letsel, het ongeval en de kosten die je hierdoor maakt, brengt je letselschadespecialist de volledige schade in kaart aan de hand van een zogenaamde schadestaat. Nadat dit met jou besproken is, gaan we hier namens jou over in onderhandeling met de tegenpartij. Vaak is dat een verzekeraar.

Is de verzekeraar akkoord? Dan gaan we over tot het afwikkelen van de schade en krijg je je schade vergoed.

Na het eerste gesprek bij je thuis of bij ons op kantoor bezoeken we je in dat zelfde jaar op zijn minst nog een keer thuis om de voortgang van je letselschadezaak te bespreken. Eventueel samen met de verzekeraar van de wederpartij. Verder vinden we het belangrijk dat we onze klanten tijdens het hele traject informeren over de voorgang van hun zaak. Naast telefonisch overleg zullen we je schriftelijk informeren via de mail of via reguliere post.

Natuurlijk vindt Brandmeester je privacy heel belangrijk. Daarom hebben al onze medewerkers en specialisten een geheimhoudingsplicht. Ook zijn onze online systemen maximaal beveiligd. Verder kunnen we zonder jouw toestemming geen medische informatie bij behandelend artsen opvragen. Ook delen we persoonlijke (medische) informatie pas met derden nadat jij hiervoor toestemming hebt gegeven. En delen we medische informatie alleen met de medisch adviseur van de verzekeringsmaatschappij en niet met de dossierbehandelaar.

Brandmeester staat je als letselschadebureau niet alleen bij op juridisch en financieel gebied. Door onze jarenlange ervaring weten wij dat aandacht voor je herstel net zo belangrijk is als aandacht voor het verhalen van je schade. Als dat nodig is, schakelen we - vaak in samenspraak met de verzekeringsmaatschappij - deskundigen in die je verder op weg kunnen helpen. Denk daarbij aan arbeidsdeskundigen en re-integratiecoaches maar ook aan herstelcoaches. Krijg je een discussie met je werkgever omdat je door je ongeval (tijdelijk) niet meer kan werken? Dan kunnen we je ook op dat gebied ondersteunen.

Ja. Het aanvragen van een voorschot voor de gemaakte of de nog te verwachten kosten maakt standaard deel uit van het regelingstraject. We vragen tussentijds een voorschot vanwege de kosten die je al gemaakt hebt of een voorschot op het smartengeld. Aan het einde van je schadezaak - als je medische eindtoestand is bereikt - wordt de schade definitief vastgesteld. Je ontvangt daarna nog een slotuitkering.

Nadat een van de juristen van het intaketeam de haalbaarheid van je zaak heeft beoordeeld, dragen we je dossier over aan een letselschadespecialist. Dit doen we op basis van de regio waarin je woont. Zo krijg je altijd een letselschadespecialist toegewezen die in je regio werkzaam is.

Het overgrote deel van de letselschadezaken (97%) kunnen we door een zogenaamd minnelijk overleg met de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij afwikkelen. Komen we er met deze verzekeringsmaatschappij niet uit? Dan kunnen we de zaak voor de rechter te brengen. Als dit het geval is, dan bespreekt je letselschadespecialist eerst de (on)mogelijkheden en eventuele kosten met je. Voor het starten van een gerechtelijke procedure schakelen wij onze eigen letselschadeadvocaten in.

Jazeker. Wanneer je hulp bij je thuissituatie nodig hebt, ondersteunen we je bij de aanvraag hiervan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het regelen van thuiszorg of het aanvragen van hulpmiddelen via de gemeente. In bepaalde situaties kunnen we ook een derde partij zoals de Letselschadehulpdienst inschakelen.

We vinden het belangrijk dat we onze klanten tijdens het hele traject - in ieder geval elke acht weken - informeren over de voortgang van hun zaak. Dus op het moment dat er zich ontwikkelingen in je dossier voordoen, informeren we je telefonisch, via de mail of via reguliere post.

Een gemiddelde letselschadezaak - waarbij de aansprakelijkheid al snel wordt erkend - duurt zo'n 2,5 jaar. De definitieve afwikkeling van je zaak is pas mogelijk als er sprake is van een zogenaamde medische eindtoestand. Dit betekent dat je letsel is genezen of dat je letsel niet meer beter of slechter wordt. In dit laatste geval is er sprake van blijvend letsel.

Neem contact op

Direct gratis advies van een letselschadejurist

085 073 55 50

(ma-vrij 08:30 - 17:30 uur)

Op jouw verzoek kunnen we ook bij je thuis langskomen