Afgelopen zomer zijn wij met de vouwwagen op pad geweest naar het zonnige zuiden, zoals we al jaren doen. Kamperen is voor ons vooral leven in de buitenlucht en back to basics. Buiten staat ons keukentje (3-pits), tafel en stoelen en dat is het. De enige luxe die we ons permitteren is een koelkastje om wat drankjes (dit jaar de lokale Limoncello) koud te hebben staan. Wat ons betreft mag het op de camping altijd wel een beetje minder zijn.
Meer is niet altijd beter
Zo niet voor de Duitse buurman op onze Italiaanse camping. Op een dag kwam hij met een grote caravan aanrijden. Uit die caravan kwam naast tafel, stoelen en een hangmat een hele grote buitenbar. En als ik zeg groot bedoel ik ook groot. Koelkast, biertap, airfryer en friteuse…
We zijn er maar even goed voor gaan zitten, zoals echte kampeerders betaamt. Want ja, dat spul moet niet alleen worden aangesloten, maar natuurlijk ook werken. En dat deed het niet. Al zuchtend en steunend probeerde de Duitse meneer de boel aan de praat te krijgen. Na veel geharrewar gaf hij de moed maar op en één dag later vertrok hij.
En wij? Wij lachten hem vriendelijk na en stiekem ook een beetje uit. Je mag wel meer willen, maar soms werkt het gewoon niet.
'Hoeveel schadevergoeding?'
Na een paar heerlijke weken ga ik weer aan het werk. En ja hoor, al snel krijg ik bij intake iemand aan de telefoon met een hele dringende vraag: ‘hoeveel schadevergoeding ga ik krijgen?’ Tijdens het eerste contact met de klant wil ik vooral horen wat er bij het ongeluk is gebeurd en wat voor letsel iemand heeft opgelopen. Maar deze meneer wil alleen maar weten wat het oplevert en hoe snel hij zijn geld gaat krijgen (‘meer, meer, meer’). Mijn gedachten dwalen gelijk af naar die Duitse buurman.
Ik leg de man aan de telefoon uit dat ik in dit stadium van zijn letselschade zaak nog niet exact kan vertellen hoe hoog zijn schadevergoeding wordt. Het ongeluk is gisteren gebeurd. Dus we weten nog niks over het herstel, welke kosten hij daadwerkelijk moet maken en of er blijvende klachten zullen zijn (hopelijk niet uiteraard). Al deze factoren zijn namelijk van belang om de hoogte van de uiteindelijke schadevergoeding te kunnen bepalen.
Gouden bergen
De vraag van deze man is niet ongebruikelijk, we horen hem bij intake vaker. En niet alleen van klanten die net bij een ongeluk betrokken zijn geweest, maar ook van klanten die al een belangenbehartiger hebben gehad. Die gouden bergen beloofden, maar dit uiteindelijk niet waar konden maken. Vaak krijgt dan de ‘gemene boze verzekeraar’ de schuld. Want die wil niet betalen wat de klant verwachtte te krijgen. En hoezo kan het niet een beetje meer zijn? En weer moet ik denken aan die Duitse buurman…
Wij staan voor je klaar
Weet dat BrandMR Letselschade je in beide gevallen kan bijstaan. Dus wanneer je net bij een ongeluk betrokken bent geweest maar ook wanneer jouw letselschadezaak al langer loopt en je vragen hebt over het schadetraject.
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, stiekem heb ik heimwee naar het zonnige Italië. Ik verheug mij nu alweer op de volgende zomervakantie. Dan staat er wel wat meer op de inpaklijst: een hangmat. Want die zag er bij die Duitse meneer wel heel erg relaxed uit!


