Niet letterlijk, maar figuurlijk over de grens

Onlangs bleek uit onderzoek dat het aantal meldingen van incidenten met agressie in Nederlandse ziekenhuizen nog steeds stijgt. Ondanks maatregelen binnen ziekenhuizen, campagnes vanuit de overheid en diverse instanties om dit juist te voorkomen. Helaas zien we dat ook terug binnen ons eigen vakgebied.

Een greep uit de verschillende campagnes gericht op “normaal gedrag” van de afgelopen 20 jaar:

  • Overheidscampagne voor betere omgangsvormen (2007)
  • Handen af van onze hulpverleners (2011)
  • Maak er een punt van (2015)
  • #doeeslief (2019)
  • Met elkaar trekken we de grens (2024)
  • En de meest recente: Blijf jezelf tel even tot 11

Wist je dat SIRE in 2010 zelfs een campagne heeft gehad met een ‘handleiding’ hoe om te gaan met een aardig gebaar van een ander? “Pas op. Aardig” was de slogan. Kennelijk bleek uit onderzoek dat veel mensen niet wisten hoe om te gaan met een aardig gebaar van een ander.

Stijging incidenten

gesprek met tegenpartij

In ons vakgebied zien we ook een stijging van het aantal incidenten rondom agressie en geweld. Niet alleen op onze eigen werkvloer door agressie vanuit onze klanten (waar we trouwens een duidelijk beleid in hebben om onszelf te beschermen en hierin gesteund worden door onze veiligheidsregisseurs). Ook uit de ervaringsverhalen van de klanten die contact met ons opnemen blijkt dat de maatschappij meer en meer verhardt. Letsel door burenruzies of agressie in het verkeer. Honden die door hun baasjes losgelaten worden, ondanks dat ze al meerdere mensen gebeten hebben. Maar ook mensen die op hun werk in een winkel of in de zorg aangevallen worden door anderen en gewond raken.

Veilige werkomgeving

Als werkgever ben je verplicht zorg te dragen voor een veilige werkomgeving voor jouw medewerkers. Dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld het werken met gevaarlijke machines, maar ook voor het omgaan met agressie door een patiënt, winkelend publiek of een hond die aanvalt wanneer je iets bij de eigenaar komt bezorgen. Als eigenaar van deze hond ben je aansprakelijk op het moment dat Spike of Max letsel aan een ander toebrengt. En natuurlijk weten we allemaal dat agressie niet thuis hoort in het verkeer. Nergens trouwens.

Neem contact op

Wij staan voor je klaar

Alle goedbedoelde campagnes en oproepen tot 'normaal gedrag' ten spijt, agressie en geweld is van alle tijden en zal naar alle waarschijnlijkheid helaas altijd blijven bestaan. Weet dat wanneer je letsel oploopt door toedoen van een ander, we vanuit BrandMR Letselschade voor je klaar staan. Niet alleen naast maar ook achter je. We zorgen ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt.

Neem contact op
Luchtballonen (square)

Letselschade | Ongeluk, aansprakelijkheid, Luchtballon

Wat te doen na een ongeluk met luchtballon?

Een luchtballonvaart klinkt voor velen als een bucketlist-droom: zweven boven het landschap, genieten van het uitzicht, stilte en rust. Maar voor 34 inzittenden van een ballonvaart op 13 augustus bij Joure liep het gruwelijk anders af.

Lees meer
Fatbike (square)

Letselschade | Ongeluk, aansprakelijkheid, bus

Letsel door elektrische step of fatbike: weet waar je recht op hebt

Elektrische steppen en fatbikes zijn razend populair. Vooral onder jongeren zie je ze volop: ze zijn stoer, snel en vooral handig. Maar de keerzijde van deze trend is dat ook het aantal ongelukken met dit soort steppen en fatbikes toeneemt. En dat leidt helaas vaak tot letsel. Stel je voor dat je betrokken raakt bij zo’n ongeluk, waar heb je dan recht op?

Lees meer
Blaffende hond

Letselschade | bedrijfsongeval, Hondenbeet, Letsel door een dier

Hondenbeet bij bezorgers: wie is aansprakelijk?

Honden zijn voor velen trouwe metgezellen, maar helaas ook de oorzaak van honderden bijtincidenten per jaar. Vooral pakketbezorgers lopen risico: bij DHL is de hondenbeet inmiddels het meest voorkomende bedrijfsongeval. In 2024 zijn er al tientallen bezorgers gebeten, soms met blijvend letsel als gevolg.

Lees meer