Hoe zit het eigenlijk met verkeersaan-sprakelijkheid in het buitenland?

Ik heb de lente gemist. Niet het jaargetijde zelf gelukkig. Bloemetjes, bijtjes en lammetjes in de wei, alles is voorbij gekomen. Het is de blog over de lente die ik heb gemist. Compleet vergeten te schrijven!

De eerste blog die ik ooit schreef ging over de herfst en de invloed van dit jaargetijde op het soort intakes dat we aan de telefoon krijgen. Afgelopen winter schreef ik over de risico’s van bevroren autoruiten. En nu? Nu de eerste hitteperiode achter de rug is, komt de zomervakantie in zicht. En dus heb ik zin om te schrijven over meer zomerse onderwerpen. Zoals: mag je met je slippers aan autorijden? Of: hoe zit het eigenlijk wanneer ik op vakantie in het buitenland letsel oploop? Maar nu kom ik er dus achter dat ik in mijn seizoenenreeks de lente helemaal heb overgeslagen.

Platte schoenen

Botsing

Om de eerste vraag maar direct te beantwoorden: wettelijk gezien is het in Nederland niet verboden om met slippers aan een auto te besturen. Het is echter wel gevaarlijk want de kans is aanwezig dat je de controle over de pedalen verliest. En andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen is wél verboden. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen, is het beter om altijd een paar schoenen in de auto te hebben liggen zodat je kunt omwisselen. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat dit geen hoge naaldhakken zijn. Een paar platte schoenen is het verstandigst.

In het buitenland kunnen de regels trouwens anders zijn. Zo is het in Frankrijk en Spanje - landen die zich uitstekend lenen voor het continu dragen van slippers - wél verboden en staan er forse boetes op.

Ingewikkeld

En ja, als we dan toch in Frankrijk of Spanje zijn aangekomen, hoe zit het daar eigenlijk met de regels rondom aansprakelijkheid in het verkeer? Helaas is het aansprakelijkheidsrecht nog niet grensoverschrijdend. Met andere woorden: elk land kent haar eigen wetten en regels. En dat kan het flink ingewikkeld maken. Zeker in de zomerperiode. Want wat als je in je Nederlandse auto in Frankrijk wordt aangereden door een auto met Spaans kenteken? Welk recht is dan van toepassing? En welke schade krijg je dan vergoed?

Volgens het Haags Verkeersongevallenverdrag gelden de regels van het land waar het ongeval plaatsgevonden heeft (Lex loci delicti.) Dus word je in Frankrijk aangereden? Dan is Frans aansprakelijkheidsrecht van toepassing. Er is één uitzondering. Staan alle betrokken voertuigen in hetzelfde land geregistreerd? Dan is het recht van dat land van toepassing. Dus kom je op de Periferique in een kettingbotsing met alleen maar Nederlandse voertuigen terecht? Dan worden de gevolgen van het ongeval naar Nederlands recht afgewikkeld.

Is er dan zo’n groot verschil qua letselschadevergoedingen? Ja. Soms werkt dat in je voordeel. (Voor zover je over voordeel kunt praten wanneer je letsel hebt opgelopen.) Maar het kan ook nadelig uitvallen. Waar je in Nederland bijvoorbeeld na een ongeval huishoudelijke hulp van familie of vrienden vergoed krijgt van de aansprakelijkheidsverzekeraar, is dat in België alleen het geval wanneer je voor het ongeval ook al een gecontracteerde hulp in de huishouding had.

Zomerklaar

Aan de andere kant zijn er ook landen waar de uitkering voor immateriële schade (smartengeld) hoger ligt dan in Nederland. Begrijpelijkerwijs denk je voor je vakantie niet aan dit soort zaken. Dan ben je vooral in gedachten over welke outfits je zal meenemen. Heb ik alles voor op de camping compleet? En waar ligt dat paspoort nou ook alweer? (Grote kans dat deze in het laatje met de belangrijke papieren ligt.)

En wanneer je toch in dat laatje aan het zoeken bent, controleer meteen even de status van je verzekeringen. Heb je een annuleringsverzekering? Doorlopende reisverzekering? En vergeet niet om ook een schadeverzekering inzittenden voor je auto af te sluiten. Want deze zal in de meeste gevallen letselschade vergoeden naar Nederlands recht, ongeacht het land waar het ongeval zich voordoet.

En als je dan je verzekeringen op orde hebt, je paspoort hebt gevonden en je koffer hebt gepakt, dan ben je eindelijk zomerklaar en kan de vakantie beginnen. Mocht je dit jaar net als ik in Nederland blijven, dan hoop ik voor je dat de zomerse temperaturen van de afgelopen weken doorzetten. Want ook in eigen land is er genoeg te beleven en te zien. En wie weet heb ik in mijn vakantie zelfs nog even tijd om na te denken over een onderwerp voor de blog van lente 2024.

Intake_ContactBlock

Heb je vragen over letselschade, de juridische stappen die je kunt zetten of bijzonderheden in je situatie? Wij staan klaar om je te helpen. Ons team is elke werkdag van 08:30 tot 17:30 uur telefonisch bereikbaar op 085 073 55 50. Je kunt ook je vraag achterlaten via de chatfunctie of ons contactformulier invullen.

Neem contact op
Whiplash klachten

Letselschade | whiplash, Advocaat, letselschade

Letselschade advocaat Simon over zijn expertise: whiplash (deel 2)

“Als mensen mij niet vertrouwen, dan kan ik er net zo goed mee ophouden.” Whiplash is een geval apart als het aankomt op letselschade. In vijf vraaggesprekken deelt Letselschade Advocaat Simon de Groot zijn inzichten over dit onderwerp. Lees in dit tweede blog hoe een persoonlijke aanpak bijdraagt aan een succesvolle schadeafwikkeling.

Lees meer
Vriendelijke advocaat

Letselschade | vriendelijkheid, Advocaat, conflice

Advocaat van vriendelijkheid

Afgelopen zaterdag was het 'Doe vriendelijk dag'. Dat wist ik eerder ook niet, maar ik, en met mij heel Brandmeester, ben voorstander van deze dag. Want ga maar eens na: hoeveel kun je wel niet bereiken met een beetje vriendelijkheid?

Lees meer
whiplash

Letselschade | whiplash, Advocaat, letselschade

Letselschade advocaat Simon over zijn expertise: whiplash

“Als het herstel goed komt, dan komt de rest vanzelf wel” Een whiplash kan je leven drastisch veranderen. Dat weet Simon de Groot als geen ander. Niet omdat hij het zelf heeft gehad, maar omdat hij jaren ervaring heeft in het begeleiden van cliënten. In vijf vraaggesprekken vragen we hem het hemd van het lijf. In het eerste blog lees je wat whiplash is en waarom het een andere aanpak vraagt dan andere vormen van letselschade

Lees meer