Wennen aan de herfst
Procederen

Om kennis en ervaringen met elkaar te delen maar zeker ook vanuit sociaal oogpunt, wordt er vanuit Brandmeester Letselschade twee keer per jaar een letselschadedag georganiseerd. Dit gebeurde al in de tijd van Pals Letselschade en deze traditie wordt bij Brandmeester voortgezet. Vanuit het hele land komen alle advocaten, juristen, letselschadespecialisten en binnendienstmedewerkers bij elkaar voor een dag vol lezingen en workshops.

Afwisselend vindt deze dag op een van de kantoren van Brandmeester in Emmen, Den Haag of Maastricht plaats. Dat betekent carpoolen met collega’s, vroeg vertrekken om maar op tijd aan de andere kant van het land te zijn en... files. Veel files. Gelukkig wordt daar door het organiserende kantoor al rekening mee gehouden en dus begint de dag vaak niet al te vroeg. En wordt hij afgesloten met een borrel met hapjes zodat je met een enigszins gevulde maag weer aan de terugweg kan beginnen.

Emmen

Afgelopen januari was Emmen het organiserende kantoor. Het schijnt een hele interessante dag te zijn geweest. Helaas heb ik er weinig van meegekregen want als gevolg van flinke winterse buien kwamen we vanuit kantoor Maastricht niet veel verder dan Venlo. Verder rijden op de steeds gladder wordende wegen leek ons niet verstandig. We hebben immers genoeg ervaring op letselschadegebied. En om de ongevallen nou op te gaan zoeken…

We zijn dan ook voorzichtig weer teruggereden naar Maastricht en hebben het laatste stukje van het programma gevolgd via een Teams verbinding. Zaten we toch weer naar zo’n schermpje te staren. Dat was nou net niet de bedoeling!

Maar goed, we gingen in de herkansing want de letselschadedag in het najaar stond voor 12 oktober op het programma. Locatie was dit keer kantoor Den Haag. En alsof de duivel er mee speelde was het de allereerste echte herfstdag. De ANWB, nieuwssites en Autoweek, allemaal hadden ze het over de extreem drukke ochtendspits. Op het hoogtepunt was er sprake van maar liefst bijna 1.000 km file!

Den Haag

Net op tijd kwamen we het kantoor in Den Haag binnendruppelen. Letterlijk. Gelukkig waren we door het bijpraten met collega’s en een welverdiend kopje koffie het fileleed snel vergeten. Maar die terugreis… We zagen er nu al tegenop.

Maar onze redding bleek nabij. Als onderdeel van het dagprogramma kregen we een workshop van Michael Kortekaas. Ik kende hem alleen als een van de hunters uit het gelijknamige tv-programma. Maar al snel bleek hij als inspiratiespreker veel meer in zijn mars te hebben dan alleen het jagen op voortvluchtigen. Hij nam ons mee in de wereld van mentale veerkracht en de paid reality waarin wij leven.

Afgeleid

Een belangrijk deel van zijn boodschap is dat we door zoveel zaken worden afgeleid dat het steeds moeilijker wordt te focussen op wat echt belangrijk is op dat moment. Daardoor raak je energie kwijt, kom je meer in een negatieve dan een positieve mindset terecht en raak je je balans kwijt. Door op de juiste momenten en op de goede manier bij te tanken, voorkom je dat je in een survivalmodus of uiteindelijk zelfs burn-out terecht komt.

De vertaalslag naar de situatie in het verkeer was snel gemaakt. Want wat was nu de oorzaak van de files? Precies! Het herfstweer. De combinatie van regen, (deels) in het donker rijden en veel meer auto’s op de weg was natuurlijk de hoofdoorzaak. Maar kennelijk gaan sommige mensen door deze weersomstandigheden ook onzekerder - en dus langzamer - rijden.

Prikkels

Kortom, door alle externe prikkels raken ze hun focus kwijt. Zeker in het begin van de herfst en bij een snelle overgang van zomers naar donker weer. En waar de een onzeker achter het stuur zit, gaat de ander zich frustreren aan het langzaam rijdende verkeer en de files. Het gevolg van deze twee verschillende rijstijlen valt te raden: meer ongevallen op de weg en daardoor nog meer files.

We hadden zelf al ervaren hoe snel onze frustratie over de ochtendspits verdwenen was op het moment dat we met een kop koffie verwelkomd werden door onze collega’s. En de avondspits? Die werd er niet minder door. Maar met Michaels tips in ons achterhoofd wel een stuk minder frustrerend.

Blijf ons volgen

Neem contact op

De komende tijd besteden we bij Brandmeester Letselschade extra aandacht aan de gevolgen van het herfstweer op het verkeer. En natuurlijk hoe je ongevallen kunt voorkomen. Naast de meer technische kant (denk daarbij aan het gebruik van mistlampen, rekening houden met een laagstaande zon en zorgen voor goed zicht) speelt soms ook de mindset van weggebruikers een rol. Probeer er realistisch in te staan, hoe moeilijk dat soms ook is. De file verdwijnt helaas echt niet als sneeuw voor de zon op het moment dat jij je er druk over gaat maken.

Neem contact op
Persoon met een whipplash

Letselschade | whiplash, Advocaat, letselschade

In gesprek met LSA-advocaat Simon de Groot (deel 3)

Simon de Groot is LSA-advocaat bij Brandmeester. In vijf vraaggesprekken vragen we hem het hemd van het lijf over whiplash, een onderwerp waar Simon veel affiniteit mee heeft. In dit derde deel vragen we hem hoe hij klachten beoordeelt en waarom hij onderscheidt maakt tussen klachten en beperkingen.

Lees meer
Bescherming van slachtoffer

Letselschade | tips, juridische hulp, letselschade

Bescherming van slachtoffers: keurmerk en beschermd beroep voor letselschadespecialist

Misschien heb je het in het nieuws gehoord. Of heb je er zelf mee te maken gehad. Het aantal malafide letselschade ‘specialisten’ is de laatste vijf jaar met 25% toegenomen. Een schokkende conclusie, waaruit blijkt dat er teveel bedrijven zijn die misbruik maken van de kwetsbaarheid van letselschadeslachtoffers. Gelukkig worden er maatregelen genomen om dit een halt toe te roepen. Welke dat precies zijn, lees je hier.

Lees meer
Whiplash klachten

Letselschade | whiplash, Advocaat, letselschade

Letselschade advocaat Simon over zijn expertise: whiplash (deel 2)

“Als mensen mij niet vertrouwen, dan kan ik er net zo goed mee ophouden.” Whiplash is een geval apart als het aankomt op letselschade. In vijf vraaggesprekken deelt Letselschade Advocaat Simon de Groot zijn inzichten over dit onderwerp. Lees in dit tweede blog hoe een persoonlijke aanpak bijdraagt aan een succesvolle schadeafwikkeling.

Lees meer