Die dag dat je je autoruiten weer moet krabben

Ken je het fenomeen rokjesdag? Dat is de naam voor de eerste dag in het voorjaar waarop het warm genoeg is om met blote benen naar buiten te gaan. Wat mij betreft kent de winter ook zo’n dag: de eerste dag waarop je de autoruiten moet krabben. Ligt het aan mij of is dat altijd op een dag dat je gehaast en veel te laat naar buiten rent om er dan achter te komen dat je niet zomaar weg kan rijden? Want ja, die ruiten moeten natuurlijk wel ijs- en sneeuwvrij zijn voordat je de weg op kan.

Een aantal weken geleden was dus die dag. En ja hoor, we waren aan de late kant. En ondanks de weersverwachtingen kwam die compleet witte auto toch als een verrassing. Maar goed, na even de auto onder handen genomen te hebben, kon ik alsnog de weg op. Ondanks de kou startte de motor prima dus die eerste winterse hobbels had ik overwonnen.

Ik bracht mijn zoon naar school. Onderweg stonden we te wachten bij een spoorwegovergang. Het duurde even en vol verbazing riep mijn zoon: “Kijk mam! Het lijkt net of Harry Potter en Voldemort bovenop de trein met elkaar in gevecht zijn!” En inderdaad, de blauwwitte vonken die van de bovenleidingen afvlogen, hadden wel wat weg van een magisch tovenaarsgevecht.

Nu waren die vonken mijzelf niet opgevallen want ik verbaasde mij over een heel andere zaak. Aan de overkant van de spoorwegovergang stond namelijk ook een auto te wachten. Deze automobilist was vandaag waarschijnlijk nog gehaaster dan ikzelf naar buiten gestapt. Of had in ieder geval minder zin gehad om zijn ruiten ijsvrij te maken. Oké, hij kon zo hier en daar nog naar buiten kijken. Op de voorruit en de zijruiten was een deel van het raam ijsvrij gemaakt. Maar daar was dan ook alles mee gezegd.

De spoorbomen gingen omhoog en we reden weer verder. Wat schetste mijn verbazing toen ik niet veel later een auto mij tegemoet zag komen waarbij de hele voorruit nog vol met ijs zat. Slechts de helft van de voorruit - gelukkig die aan de kant van de bestuurder - was ijsvrij gemaakt. De rest van de ruiten was nog voorzien van een dik pak prachtige ijsbloemen.

Levensgevaarlijk natuurlijk!! Niet alleen voor jezelf maar zeker ook voor andere weggebruikers. Los van het feit dat je jezelf en anderen onnodig in een gevaarlijke situatie brengt, is het ook strafbaar. Artikel 5 van de Wegenverkeerswet stelt het volgende: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.” Het kan je een flinke bekeuring van € 250,- opleveren.

Met andere woorden: zorg ervoor dat je veilig de weg op kan. En veilig houdt natuurlijk ook in dat je goed zicht hebt op de hele omgeving. Dus: alle ruiten - zowel van binnen als vanbuiten – ijs- en sneeuwvrij maken. En ja, het is een rotklus. Maar gelukkig zijn er genoeg hulpmiddeltjes op de markt om die klus wat makkelijker te maken. En zeg nou eerlijk: liever tien minuten koude handen dan je auto en wellicht jezelf of anderen in de kreukels toch?

Ik ben ondertussen weer voorzien van een nieuwe voorraad antivries ruitenwisservloeistof en een deken voor de voorruit. En vooruit, ik heb ook maar meteen een nieuwe krabber met handschoen aangeschaft. Dat de dooi inmiddels weer heeft ingezet, mag de pret niet drukken. De winter is nog lang niet voorbij dus die spullen komen zeker nog wel een keer van pas.

Vakantie frustraties (square)

Letselschade | werken, vakantie

Vakantie frustraties

Het blijft een terugkerende frustratie: vakantie! 'Waar gaan jullie heen?', 'wat zijn jullie plannen?' of 'waar zijn jullie geweest?', 'wat hebben jullie gedaan?'.

Lees meer
Restaurant van een klant

Letselschade | verhaal, muziek, letselschade

CHESTER’S CHARISMA

Over een etentje en een zelfmoord

Lees meer
Vervelende verzekeraars (square)

Letselschade | Schadevergoeding, verzekeraars

Vervelende verzekeraars

Eind augustus zag ik Arjan Lubach bij een talkshow. Hij vertelde over de depressie die hij had gekregen in de periode tussen twee van zijn tv-shows. Die verklaarde hij door het niet kunnen verwerken van alle nieuwsberichten over de ellende in de wereld. In zijn satirische programma kon hij daar grapjes over maken en het nieuws relativeren. Maar in de maanden tussen twee series van zijn programma had hij die uitlaatklep even niet.

Lees meer