Letsel door elektrische step of fatbike: weet waar je recht op hebt

Elektrische steppen en fatbikes zijn razend populair. Vooral onder jongeren zie je ze volop: ze zijn stoer, snel en vooral handig. Maar de keerzijde van deze trend is dat ook het aantal ongelukken met dit soort steppen en fatbikes toeneemt. En dat leidt helaas vaak tot letsel. Stel je voor dat je betrokken raakt bij zo’n ongeluk, waar heb je dan recht op?

Wie is aansprakelijk?

Bij een verkeersongeluk draait het vaak om de vraag: wie is er aansprakelijk? En dat is niet altijd een uitgemaakte zaak. Er is wel een belangrijke regel in het Nederlandse recht: gemotoriseerde verkeersdeelnemers, zoals auto's en scooters, dragen een zwaardere verantwoordelijkheid dan fietsers. Maar hoe zit dat nou met elektrische steppen en fatbikes? Vallen deze voertuigen nog wel in dezelfde categorie als ‘normale’ fietsen?

Steeds vaker zien we dat elektrische steppen en sommige fatbikes worden aangemerkt als motorrijtuigen. Dat heeft grote gevolgen voor de aansprakelijkheid bij een ongeval. Als bestuurder van een motorrijtuig ben je namelijk in principe aansprakelijk bij een botsing met een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer, zoals een voetganger of fietser.

Voorbeeld uit de praktijk

Elektrische fiets

Een recente uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland maakt dit duidelijk. In deze zaak kwam een fietser ten val door het rijgedrag van iemand op een elektrische step. De steprijder naderde met flinke snelheid een onoverzichtelijke kruising op een woonerf. De fietser schrok, raakte uit balans en viel. Er was geen sprake van fysiek contact.

Toch oordeelde de rechter dat de steprijder aansprakelijk was. Waarom? Omdat de step:

  • 25 km/u kon halen.
  • Een motorvermogen van 350 watt had.
  • Zelfstandig bewoog (zonder trapondersteuning);
  • Niet was goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

De conclusie: de step werd als motorvoertuig gezien. De bestuurder van deze step nam dus deel aan het verkeer als bestuurder van een motorrijtuig en draagt dus een zwaardere aansprakelijkheid bij ongevallen met kwetsbare verkeersdeelnemers.

Veelvoorkomend letsel

Ongelukken met fatbikes of elektrische steppen lijken soms onschuldig, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Veelvoorkomend letsel:

  • Schaafwonden en kneuzingen.
  • Botbreuken (bijvoorbeeld een gebroken pols, sleutelbeen of heup).
  • Hoofdletsel bij valpartijen zonder helm.
  • Blijvend letsel, zoals zenuwschade of littekens.
  • Psychische klachten, zoals angst in het verkeer of trauma.

Hoe sneller het voertuig, hoe harder de klap, en hoe groter de kans op ernstig letsel. Dat geldt niet alleen voor de bestuurder zelf, maar vooral ook voor anderen in het verkeer, zoals fietsers, voetgangers of kinderen.

Conclusie

Een ritje op een elektrische step of fatbike lijkt misschien onschuldig, maar bij een ongeluk kunnen de (juridische) gevolgen groot zijn. Omdat deze voertuigen vaak als motorrijtuig worden aangemerkt, geldt er een zwaardere aansprakelijkheid. Ben je bij zo’n ongeval betrokken en raak je gewond? Dan heb je in veel gevallen recht op een (gedeeltelijke) schadevergoeding.

Neem contact op

Hulp van begin tot eind

Na een ongeluk zit je niet te wachten op papierwerk, regels of eindeloze gesprekken met verzekeraars. Je wilt duidelijkheid, hulp en rust. Precies daarbij helpt BrandMR:

  • We stellen vast wie er aansprakelijk is.
  • We berekenen jouw schade en zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt: van medische kosten, hulp in het huishouden tot reiskosten en smartengeld.
  • We verzamelen bewijs, medische informatie en getuigenverklaringen.
  • En we regelen een voorschot op jouw schadevergoeding.

Zodat jij je kunt focussen op wat echt belangrijk is: herstellen. Wij regelen de rest. Want na een ongeluk heb je al genoeg aan je hoofd. Laat het juridische deel maar aan ons over.

Neem contact op
Blaffende hond

Letselschade | bedrijfsongeval, Hondenbeet, Letsel door een dier

Hondenbeet bij bezorgers: wie is aansprakelijk?

Honden zijn voor velen trouwe metgezellen, maar helaas ook de oorzaak van honderden bijtincidenten per jaar. Vooral pakketbezorgers lopen risico: bij DHL is de hondenbeet inmiddels het meest voorkomende bedrijfsongeval. In 2024 zijn er al tientallen bezorgers gebeten, soms met blijvend letsel als gevolg.

Lees meer
Interieur bus (square)

Letselschade | Ongeluk, aansprakelijkheid, bus

Wie is aansprakelijk bij een ongeval in het openbaar vervoer?

Stel je voor: je zit lekker in de trein met een kopje koffie in je hand, klaar om aan je werkdag te beginnen, als plots de trein onverwacht hard remt. Je vliegt bijna door het gangpad en houdt er een flinke blessure aan over. Of je stapt net de bus in, struikelt over een losse mat en je enkel klapt dubbel. Niet bepaald hoe je je dag had gepland. Maar dan komt de grote vraag: wie is hier eigenlijk aansprakelijk?

Lees meer
Motorfiets bij het water (square)

Letselschade | motor, Ongeluk, aansprakelijkheid

Motorrijden in de zomer: waar moet je op letten?

De zomer is hét seizoen waarin motorrijders massaal de weg op gaan. De zon schijnt, het asfalt is droog en de vrijheid lonkt. Maar met deze vrijheid komen ook risico’s. In de zomermaanden neemt het aantal ongevallen met de motor flink toe. En waar motorongevallen plaatsvinden, is de kans op letsel helaas groot; vaak ernstiger dan bij vergelijkbare ongevallen met een auto. Hoe kun je de risico’s beperken?

Lees meer