Advocaat van vriendelijkheid
Advocaat met papier

Afgelopen zaterdag was het 'Doe vriendelijk dag'. Dat wist ik eerder ook niet, maar ik, en met mij heel Brandmeester, ben voorstander van deze dag. Want ga maar eens na: hoeveel kun je wel niet bereiken met een beetje vriendelijkheid?

Binnen de letselschadebranche is dat ook zo. Neem bijvoorbeeld de volgende situatie. Ik werk bij het intake-team en als mensen onze hulp willen inschakelen voor het regelen van een letselschadezaak, kan het zijn dat ik de eerste ben die ze spreken. Ik bespreek met ze wat er is gebeurd, welk letsel er is ontstaan en wat wij voor ze kunnen betekenen. Ik word dan ook geregeld gebeld door mensen die een aanrijding hebben gehad. Ze zijn bijvoorbeeld tijdens het fietsen aangereden door een auto die geen voorrang verleende op een rotonde omdat de automobilist op zijn telefoon zat te kijken en niet oplette. Iedereen schrikt natuurlijk enorm van zo'n situatie. De persoon die ik 's ochtends spreek, is het niet gelukt om zijn woede te beheersen, heeft ruzie gemaakt met de automobilist en ieder is zijn eigen weg gegaan zonder contactgegevens uit te wisselen. Dan wordt het wel erg moeilijk om de schade te verhalen bij de verantwoordelijke partij… Bij een andere persoon, die ik later die dag spreek, verliep de situatie echter anders. Hij heeft geprobeerd om rustig te blijven, heeft de automobilist vriendelijk te woord gestaan, en samen hebben ze ter plekke een schadeaangifteformulier ingevuld. Hey, super! Wij kunnen aan de slag.

Vriendelijkheid in Letselschadezaken

Een ander voorbeeld. Iemand belt mij en is hartstikke boos op de gemeente van zijn woonplaats. Op een vriendelijke toon probeer ik de beller te kalmeren en vraag wat er precies is gebeurd. Het wordt me duidelijk dat de persoon is gestruikeld over een uitstekende stoeptegel en door de val zijn pols heeft gebroken. Ai, dat is hartstikke naar… De beller vertelt me, opnieuw volledig opgaand in zijn frustratie, dat de stoeptegels op de betreffende stoep al een lange tijd schots en scheef liggen door worteldruk van een boom. Hij is er nu klaar mee en wil de gemeente op het matje roepen. Hij heeft natuurlijk gelijk: de gemeente heeft een plicht om ervoor te zorgen dat iedere verkeersdeelnemer veilig gebruik kan maken van de stoep of weg. Steekt een stoeptegel al lange tijd minstens 5 centimeter uit, dan kan de gemeente hiervoor aansprakelijk gesteld worden. Hij wil het liefst de gemeente boos opbellen om ze toe te spreken. Ik probeer hem iets te kalmeren en leg uit dat wij hem ook zouden kunnen helpen. Daar heeft hij wel oor naar. Ik leg hem uit dat we het wel iets anders zullen aanpakken. We sturen de gemeente een nette brief waarin we ze aansprakelijk stellen en we ze verzoeken om de aansprakelijkheidsverzekering contact met ons op te laten nemen. Zo kunnen wij de schade van meneer netjes regelen met de aansprakelijkheidsverzekering. Gelukkig vindt meneer dat ook een goed idee, en ziet hij af van zijn plan om de gemeente boos op te bellen.

Vriendelijkheid in Conflictvoorkoming

Zo zie ik dagelijks op mijn werk dat vriendelijkheid de beste manier is om een situatie aan te vliegen en dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt. Want als je gebeten wordt door een hond, wat is dan slimmer? Woedend worden op de eigenaar van de hond, of rustig vragen of jullie contactgegevens kunnen uitwisselen om de aansprakelijkheidsverzekering te benaderen? En als je een bedrijfsongeval overkomt tijdens het uitoefenen van je werk? Je kunt natuurlijk boos worden op je baas, en het risico lopen op een arbeidsconflict. Of je vloekt in stilte, telt tot 10 en meldt vervolgens netjes wat er is gebeurd. Je kunt vragen naar een incidentmeldingsformulier en vult deze samen met je baas in. Waarschijnlijk vindt je baas het verschrikkelijk om te horen wat er is gebeurd en helpt hij je graag zoveel hij kan. Emoties als woede en frustratie zijn in deze situaties heel begrijpelijk. Het kan op langere termijn vaak echter beter zijn om die emoties even te onderdrukken en, soms letterlijk, even tot 10 te tellen.

Maar ook zie ik vaak derde partijen die door vriendelijkheid hun steentje bijdragen aan de vordering van een letselschadezaak. Denk aan een ooggetuige van een verkeersongeval die zijn naam en telefoonnummer achterlaat bij de betrokken partijen zodat hij later eventueel een getuigenverklaring kan geven. Of een Nederlandse meneer die ons belt voor zijn buurvrouw die geen Nederlands spreekt, maar hulp nodig heeft in haar letselschadezaak. Allemaal mensen die hebben besloten om vriendelijk te zijn.

Brandmeester is een echte advocaat van de vriendelijkheid. Mijn intake-collega’s en ik staan iedereen vriendelijk te woord, ongeacht wie er aan de andere kant van de lijn met ons spreekt. Ook als de juristen en advocaten van Brandmeester Letselschade niet kunnen helpen, leggen we vriendelijk uit waarom niet en proberen we iemand op weg te helpen met een advies. De letselschadespecialisten zullen in de loop van een letselschadezaak hetzelfde doen. Vragen worden rustig en vriendelijk beantwoord, en de kansen en risico’s van een zaak worden vriendelijk uitgelegd. Ontstaat er een discussie met de wederpartij? Dan gaan we die op vriendelijke maar krachtige en overtuigende toon aan. Zo heeft Brandmeester Letselschade al meer dan 75.000 mensen geholpen en doen we al jaren elke dag aan ‘doe vriendelijk dag’. Dus, doe jij vandaag vriendelijk?

Neem contact op

Bel rechtstreeks met het intaketeam op 085 073 55 50 of start een chat op onze website. Je kan ook een contactformulier op onze website invullen.

Neem contact op
Bescherming van slachtoffer

Letselschade | tips, juridische hulp, letselschade

Bescherming van slachtoffers: keurmerk en beschermd beroep voor letselschadespecialist

Misschien heb je het in het nieuws gehoord. Of heb je er zelf mee te maken gehad. Het aantal malafide letselschade ‘specialisten’ is de laatste vijf jaar met 25% toegenomen. Een schokkende conclusie, waaruit blijkt dat er teveel bedrijven zijn die misbruik maken van de kwetsbaarheid van letselschadeslachtoffers. Gelukkig worden er maatregelen genomen om dit een halt toe te roepen. Welke dat precies zijn, lees je hier.

Lees meer
Whiplash klachten

Letselschade | whiplash, Advocaat, letselschade

Letselschade advocaat Simon over zijn expertise: whiplash (deel 2)

“Als mensen mij niet vertrouwen, dan kan ik er net zo goed mee ophouden.” Whiplash is een geval apart als het aankomt op letselschade. In vijf vraaggesprekken deelt Letselschade Advocaat Simon de Groot zijn inzichten over dit onderwerp. Lees in dit tweede blog hoe een persoonlijke aanpak bijdraagt aan een succesvolle schadeafwikkeling.

Lees meer
sneeuwvrij

Letselschade | sneeuw, slecht weer, letsel

Sneeuwpret of winterleed?

In deze terugblik neemt Carla ons mee naar de koude dagen van sneeuw en vorst, waarbij ze haar ervaringen en observaties deelt.

Lees meer