Ga niet de mist in. Zet je mistlampen aan
Auto in de mist

Je hebt het vast weleens meegemaakt. Vooral in de herfst. Je wordt 's ochtends wakker, stapt in je auto om naar je werk te gaan en dan valt het je opeens op: oei, het is wel erg mistig op de weg. Maar hoe krijg ik die mistlampen ook al weer aan?

Ik maakte het zelf laatst nog mee. Kortgeleden heb ik mijn eerste eigen auto gekocht. Overgekocht van mijn moeder weliswaar. Maar dat mag de pret niet drukken.

Tijdens mijn ontbijt kreeg ik al een melding op mijn mobiel: ‘Code geel in delen van Limburg wegens dichte mist.’ Dan zal ik vast mijn mistlampen aan moeten zetten. Maar waar zit dat knopje ook alweer precies? Ik begon een zoektocht op Google. Maar ik werd er niet wijs uit. Dan maar mijn moeder appen. Ze vertelde me waar ze dacht dat het knopje zat. Dus ik liep met een gerust hart naar mijn auto.

Eenmaal daar bleek ze het verkeerd onthouden te hebben. Hè? Waar zit dat knopje dan? Zoeken, zoeken, draaien aan een hendeltje, nog eens draaien. En toen zag ik plots het bekende mistlampsymbool. Knopje gevonden! Gelukkig was het vals alarm en bevond de mist zich vooral in de velden naast de snelweg. Maar plotseling optredende dichte mist kan me niet meer overvallen. Ik weet nu waar het knopje zit.

Wanneer zet je je mistlampen aan?

Je auto heeft voor- en achtermistlampen. Deze lampen zijn wat feller dan je normale verlichting. Dus je mag ze niet altijd aanzetten. Gelukkig maakt de ANWB op https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/mist-waarschuwing duidelijk wanneer je je mistlampen aan mag zetten:

  • Zet je voormistlampen aan bij dichte mist, sneeuwval of regen (als je minder dan 200 meter goed zicht hebt).
  • Zet je achtermistlampen achter aan bij zeer dichte mist (als je minder dan 50 meter goed zicht hebt)
  • Let op: bij zware regenval mag je je achtermistlampen niet aanzetten.

Er wordt geadviseerd om mistlampen altijd handmatig aan te zetten. De functie voor automatische verlichting doet dit niet altijd voor je. Dichte mist wordt namelijk niet altijd geregistreerd door de sensoren in je auto.

Als je een motor bestuurt, geldt dit ook voor je. De richtlijnen zijn hetzelfde en je mag de mistlampen van je motor alleen aanzetten bij dichte mist.

Mistlampen aanzetten

Bij iedere auto zit de knop om de mistlampen aan te zetten op een andere plek. Je zou het moeten herkennen aan het mistlampsymbool. Het mistlampsymbool voor je mistlampen aan de voorkant ziet er zo uit:

mistlichten voor

Het teken voor je mistlampen aan de achterkant ziet er zo uit:

mistachterlicht

In mijn auto - een oude Hyundai i10 - zaten er aan de linkerkant van mijn stuur twee knoppen op het dashboard. De knoppen zouden ook op een andere plek op je dashboard kunnen zitten of aan een van de hendels aan je stuur. Ga in ieder geval goed voorbereid de weg op en zorg dat je - voordat je aan je rit begint - weet waar de knoppen zitten. Zo raak je tijdens het autorijden niet afgeleid omdat je nog moet gaan zoeken naar het juiste knopje.

Regelgeving en aansprakelijkheid

Mistlampen zijn niet verplicht. Maar het is wel belangrijk om met herfstachtig en slecht weer goed zichtbaar te zijn. Zo kunnen ongelukken voorkomen worden. Maar je mag ze niet te pas en te onpas gebruiken. Mistlampen mogen pas bij een bepaalde mate van slecht zicht aangezet worden. Het licht is wat feller dan normale dimverlichting die je in de avond of overdag gebruikt. Omdat het belemmerend of irritant kan zijn voor andere weggebruikers als je de mistlampen onnodig aanzet, kan je er een boete van €140,- voor krijgen.

Een van de redenen waarom er geadviseerd wordt om bij slecht zicht achtermistlampen aan te zetten, is om beter zichtbaar te zijn. Bij slecht zicht gaat iedereen iets langzamer en voorzichtiger rijden en is het belangrijk om je voorligger goed te zien.

Maar wat nou als je voorligger zijn achtermistlampen niet aan heeft, je hem door dichte mist niet ziet en hem van achteren aanrijdt? In principe ben jij dan als achteroprijdende partij aansprakelijk voor dit ongeval. ...Dat voelt niet helemaal eerlijk. Heeft jouw voorligger dan geen eigen schuld omdat deze niet goed zichtbaar was?

Wat de rechtspraak ervan vindt

Helaas is hier weinig tot geen concrete rechtspraak over. Uit een uitspraak door de rechtbank in Rotterdam blijkt dat het een bestuurder van een snorfiets aangerekend kan worden als deze zonder verlichting, in het donker en met regenval deelnam aan het verkeer. Het zou dan de eigen schuld van de snorfietser genoemd kunnen worden dat hij van achteren is aangereden. Hij of zij was immers niet goed zichtbaar.

Maar in een uitspraak van de rechtbank in Middelburg heeft de auto die van achteren is aangereden geen eigen schuld. Er traden opeens slechte weersomstandigheden op en de automobilist zette zijn alarmlichten niet aan om de auto achter hem te waarschuwen. Maar de rechtbank stelde dat als het zicht ernstig wordt belemmerd een bestuurder van een voertuig volgens de verkeersvoorschriften dimlicht moet voeren. Hieruit zou je kunnen afleiden dat het aanzetten van dimlicht dus voldoende is.

Hoe zit het dan precies bij dichte mist en het niet aanzetten van mistlampen? Enerzijds zou je kunnen stellen dat het aangereden voertuig zelf schuld heeft omdat deze - doordat hij zijn mistlampen niet aan had - niet goed zichtbaar was. Anderzijds zou je kunnen stellen dat het voeren van dimlichten voldoende is. Er is helaas geen eenduidig antwoord af te leiden uit de bestaande rechtspraak.

Aanrijding door dichte mist? Neem contact op met BrandMR

Ben je betrokken geraakt bij een aanrijding - bijvoorbeeld een achteropaanrijding - en heb je hierdoor letsel opgelopen? Neem dan contact op met het intaketeam van Brandmeester Letselschade. Samen met jou kunnen zij beoordelen of de aan- of achteroprijdende partij aansprakelijk gesteld kan worden of dat je misschien voor een deel ook zelf schuld hebt. Een van onze letselschadespecialisten kan vervolgens kosteloos als jouw belangenbehartiger optreden en ervoor zorgen dat je letselschade verhaald wordt bij de aansprakelijke tegenpartij.

Neem contact op

Bel rechtstreeks met het intaketeam op 085 073 55 50 of start een chat op onze website. Je kan ook een contactformulier op onze website invullen.

Zorg er in ieder geval voor dat je bij dichte mist altijd mistlampen aan hebt en goed oplet. Doen hoor!

Neem contact op
Bescherming van slachtoffer

Letselschade | hersel, welzijn, letselschade

BrandMR Letselschade: samen op weg naar herstelgericht welzijn.

Bij Brandmeester Letselschade nemen we letselschade niet alleen serieus op juridisch vlak, maar ook op het persoonlijke en emotionele niveau. Daarom hebben we bewust gekozen voor een herstelgerichte benadering, waarbij we samenwerken met specialisten op het gebied van herstelgerichte dienstverlening. In deze blog delen we graag hoe deze samenwerking ons in staat stelt om cliënten te begeleiden in hun persoonlijke reis naar welzijn.

Lees meer
Persoon met een whipplash

Letselschade | whiplash, Advocaat, letselschade

In gesprek met LSA-advocaat Simon de Groot (deel 3)

Simon de Groot is LSA-advocaat bij Brandmeester. In vijf vraaggesprekken vragen we hem het hemd van het lijf over whiplash, een onderwerp waar Simon veel affiniteit mee heeft. In dit derde deel vragen we hem hoe hij klachten beoordeelt en waarom hij onderscheidt maakt tussen klachten en beperkingen.

Lees meer
Bescherming van slachtoffer

Letselschade | tips, juridische hulp, letselschade

Bescherming van slachtoffers: keurmerk en beschermd beroep voor letselschadespecialist

Misschien heb je het in het nieuws gehoord. Of heb je er zelf mee te maken gehad. Het aantal malafide letselschade ‘specialisten’ is de laatste vijf jaar met 25% toegenomen. Een schokkende conclusie, waaruit blijkt dat er teveel bedrijven zijn die misbruik maken van de kwetsbaarheid van letselschadeslachtoffers. Gelukkig worden er maatregelen genomen om dit een halt toe te roepen. Welke dat precies zijn, lees je hier.

Lees meer