Waarom iedereen een aansprakelijkheidsverzekering zou moeten hebben

Na de zomer van 2022 veranderde mijn dagelijks leven ineens enorm. Mijn vriend en ik gingen samenwonen in een mooi appartement en ik mocht starten met mijn nieuwe baan als Jurist Intake.

Als je op jezelf gaat wonen, moeten er veel dingen geregeld worden. Zo liepen wij tegen de vraag aan: moeten we ook een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten? Is dat echt nodig? We zijn toch heel voorzichtig? We gingen eens opzoeken hoeveel we er per maand aan kwijt zouden zijn. En omdat dat best meeviel, besloten we er toch maar een af te sluiten.

Zo heb ik dus geleerd hoe belangrijk het is om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Neem het voorbeeld van de twee fietsers die in botsing kwamen met elkaar. De veroorzaker van het ongeval had gelukkig nergens last van. Maar de andere fietser liep letsel op en brak een been. Naast de ziekenhuis- en fysiokosten die hij maakte, liep hij ook inkomen mis en had hij hulp nodig in het huishouden. Dit voelde hij flink in zijn portemonnee. De veroorzaker van het ongeval werd aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Maar gelukkig had hij een aansprakelijkheidsverzekering. De fietser met het gebroken been kreeg een schadevergoeding. En de veroorzaker van het ongeval was opgelucht dat hij dit niet uit eigen zak hoefde te betalen.

Maar niet alleen als fietser (of als voetganger) is het verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Zo krijgen wij ook regelmatig telefoontjes van mensen die gebeten zijn door een hond. De hondeneigenaar is dan enorm gebaat bij een aansprakelijkheidsverzekering die een schadevergoeding uitkeert aan het slachtoffer.

Nu hoor ik een aantal lezers denken: ja, maar ik ben heel voorzichtig als ik te voet ben. En mijn fiets gebruik ik bijna nooit. Mij overkomt dat niet. En een hond? Die heb ik niet eens. Toch zou ik deze lezers nog het volgende mee willen geven. Alle mensen die ik spreek aan de telefoon zagen het ook niet aankomen dat ze bij een fietsongeval betrokken zouden raken of gebeten zouden worden door een hond. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. (Hoe cliché dat ook mag klinken.)

Een aansprakelijkheidsverzekering zorgt er in zo’n onverwachtse vervelende situatie dus voor dat het goed afgesloten kan worden. Degene met letsel ontvangt een schadevergoeding en de aansprakelijke partij heeft de meevaller dat ze deze niet uit eigen zak hoeft te betalen. Ook mijn vriend en ik realiseren ons nu hoe blij we zijn met onze aansprakelijkheidsverzekering.

Letselschade keurmerk (square)

Letselschade | NIVRE, letselschade, NKL, LSA

Waarom zou ik mijn zaak melden bij een letselschadebureau met een keurmerk?

Bij letselschade draait alles om vertrouwen. Je wilt een belangenbehartiger die jouw zaak zorgvuldig, professioneel en eerlijk afhandelt. Hier spelen keurmerken een sleutelrol: ze waarborgen dat een bureau voldoet aan hoge kwaliteits- en gedragsnormen. Recente jurisprudentie onderstreept dit belang. Zo besloot het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat verzekeraar Unigarant mocht weigeren samen te werken met een bureau dat niet voldeed aan deze normen. Meer verzekeraars hebben de samenwerking met dit letselschadebureau opgezegd vanwege een gebrek aan kwaliteit en integriteit. En helaas zijn er meer bureaus actief die geen kwaliteit leveren en onvoldoende oog hebben voor de belangen van het slachtoffer. Dit toont aan hoe belangrijk het is om jouw zaak onder te brengen bij een erkend letselschadebureau.

Lees meer
Gebroken been (square)

Letselschade | auto-ongeluk, letselschade, been

Een gebroken been na auto-ongeluk: hoe BrandMR je helpt!

Een auto-ongeluk kan je leven plotseling op zijn kop zetten. De schok, de pijn en de onzekerheid kunnen overweldigend zijn, vooral als je te maken krijgt met een gebroken been. Bij BrandMR Letselschade begrijpen we hoe ingrijpend deze situatie voor je is en zijn we er om je te helpen. Hier zijn de stappen die je moet nemen en hoe wij je kunnen ondersteunen.

Lees meer
Vakantie frustraties (square)

Letselschade | vakantie, werken

Vakantie frustraties

Het blijft een terugkerende frustratie: vakantie! 'Waar gaan jullie heen?', 'wat zijn jullie plannen?' of 'waar zijn jullie geweest?', 'wat hebben jullie gedaan?'.

Lees meer